TERAPIÁK

1. DSZIT (szenzoros integrációs terápia) vagy más néven Ayres terápia

Terapeutáink: Pozsár Beáta pszichológus, Papp Zsuzsanna gyógypedagógus

A DSZIT terápia alkalmazásában, szorosan együttműködünk a DSZIT egyesülettel.

A szenzoros integráció egy neurológiai folyamat, amely testünk és környezetünk ingereit/érzeteit rendezi, és ezáltal a konkrét ingernek, helyzetnek megfelelően tudunk reagálni.

Látunk, hallunk, szaglunk, ízlelünk és tapintunk. A mozgás, a nehézségi erő és a testhelyzet is hasonló input.  Ezen két nagy terület  érzékletei összeadódnak, integrálódnak és ezáltal tudunk a helyzetváltozásokra gyorsan és megfelelő módon reagálni.
A szenzoros integrációs terápia ezeket az érzékelési folyamatokat fejleszti.

Mikor lehet szükség szenzoros integrációs terápiára, mikor gyanakodjunk?

1.       A könnyen elterelhető gyermek

Ezek a gyerekek állandóan mozgásban vannak; járás helyett futnak vagy rohannak; nem célszerűen használja az eszközöket. Sok mindenbe belekezd, de nagyon gyorsan ott is hagyja. Leültetni nem lehet és nem tud egy dologra tartósan figyelni.
Iskolás korban ezek a gyerekek nem képesek a szobájukban rendet tartani, segítség nélkül nem fejezik be a házi feladatot, az iskolához, tanuláshoz szükséges eszközök jó részét otthon felejtik.

2.       Viselkedési problémák

Az örök elégedetlen, agresszív gyerekek általában előbb feltűnnek, és relatíve gyorsan kerülnek hozzánk fejlesztésre. Beszélnünk kell azonban az önbizalomhiányban szenvedő gyerekekről is, akik minden egyes új szituációban bizonytalanok. Az ilyen gyerekek általában nem a korosztályukkal játszanak, hanem vagy csak idősebbekkel, vagy csak fiatalabbakkal.
Mindkét csoportra igaz, hogy alacsony a frusztráció küszöbük. Az egyik oldalon ez agresszióban nyilvánul meg, a másik oldalon pedig az „örökké vesztes vagyok” érzés jellemző rájuk.

3.       A beszéd területén általában megkésett beszédfejlődéssel és artikulációs problémákkal találkozunk.

4.       Az izomtónus, koordináció problémái

A gyerekekre laza izomtónus jellemző („liszteszsák” effektus), gyorsan elfáradnak, esnek-kelnek. A toronyépítés elmarad (a gyenge koordinációs képességek miatt), nem kirakóznak (puzzle-oznak).

5.       Iskolai problémák

A térbeli tájékozódásuk gyenge, a tábláról történő másolás kifejezetten nehezükre esik. Gyakori a betűtévesztés, a szavak megmagyarázása, előfordulhat diszlexia, diszgráfia, diszkalkúlia. Testnevelés és technika tantárgyakból általában gyengébb teljesítményt mutatnak.

6.       Teenager kori problémák

Az iskolát általában nem fejezik be ezek a gyerekek, sokszor akár kriminalitásba is átcsúszhatnak.

2. Alapozó terápia

Terapeuta: Papp Zsuzsanna gyógypedagógus

Az alapozó terápia, fejlesztés vagy alapozó torna (hétköznapi néven okosító torna) komplex, mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztő terápia, amely során a gyermeknél újraindítjuk a fejlődéstani mozgássorozatot, mintegy újra belökve az agy fejlődésbeli lehetőségét. A terápia során a gyermeket igen magas fokú mozgásügyességig juttatjuk el.

Ezzel a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral tudunk hatni a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is, az emberi agyban. A terápia során a mozgásalapot kiegészítjük fejlesztőpedagógiai módszerekkel úgy, mint idő, tér, emlékezet, hallás és beszédészlelés fejlesztéssel.

A fejlesztés és a terápia 5-16 éves korig hatásos. A fejlesztés heti 2X 45 perc, a terápia 2x 90 perc hetente.

Kiknek ajánljuk?

  1. Megkésett és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél. Kiejtési hibákkal, pöszeséggel küzdő gyermekeknél.
  2. Diszlexiánál, alaki diszgráfiánál (olvasás-, írásgyengeségnél).
  3. Azoknál az organikus eredetű, túlmozgásos, figyelemzavaros gyermekeknél, akiknél a szülés körül oxigénhiányos károsodás keletkezett.
  4. Fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
  5. Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknél
  6. Minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból kifolyólag, vagy tanulási nehézségekkel küzd.
  7. Olyan gyermekeknek, amelyeknél kimaradt a mászás vagy a kúszás a mozgásfejlődés során.

Az alapozó vizsgálattal és néhány egyéb kiegészítő vizsgálattal meg tudjuk nézni, hogy a gyermeknek a szeptemberi iskolakezdéshez van-e szüksége fejlesztésre.
Azt, hogy valóban szüksége van-e alapozó terápiára, egy kétórás mozgásvizsgálattal állapítjuk meg. A mozgásvizsgálat a csoportok indítása ideje alatt, augusztus 26 és szeptember 30 között 25 százalékos kedvezménnyel, hatezer forintért vehető igénybe, fejlesztőközpontunkban. A mozgásvizsgálatról részletes írásos véleményt adunk ki a szülőknek.

Bejelentkezés: +36302745236-os telefonszámon (hétköznapokon 9-16 óra között) vagy a varosmajori.terapiaskozpont@gmail.com email címen.

A közeli óvodákból és iskolákból, szükség esetén (korlátozott számban), átkísérni és visszakísérni is tudunk gyermekeket, a fejlesztésekre.

A vizsgálat és a terápia angolul is igénybe vehető.